Assalamualaikum..
Pada minggu ketiga, kuliah kami dijalankan seperti biasa iaitu pensyarah
memberi sedikit tutorial didalam kelas. Pada minggu ini kami didedahkan tentang
Elemen dan Prinsip Seni dalam Reka Bentuk Grafik. Sebelum memulakan sesebuah
rekabentuk atau karya, perlu diketahui beberapa perkara asas iaitu ELEMEN dan
PRINSIP seni. Elemen dan Prinsip ini
telah daya pelajari semasa berada di semester satu lagi. Perkara ni hendaklah
selalu dipraktikan oleh setiap pelajar seni supaya dapat menghasilkan karya
yang bermakna. selalu diabaikan atau dilupakan oleh kita sebelum memulakan
sesuatu karya.
Firstly! Kita kena
tahu apa itu elemen dalam Grafik. ELEMEN ini adalah benda yang paling asas. Supaya
dapat membentuk satu prinsip yg baru seperti harmoni ,kontras atau ryhtm/irama.
Garisan (line)
Garisan merupakan satu laluan (path)
antara dua titik. Garisan boleh jadi lurus, melengkung, tegak, mengufuk,
pepenjuru, atau zig-zag. Garisan disifatkan sebagai gerakan dan arah atau
haluan. Garisan juga merupakan suatu yang tersirat di mana ia menggantikan
fikiran apabila beberapa titik berkedudukan secara geometri dalam satu rangka.
Contohnya, meletakkan empat titik di satu muka surat yang membentuk segi empat
boleh menyifatkan titik-titik tersebut berhubungan apabila fikiran mencari
bentuk corak yang dapat dikenalpasti. Tepi bentuk dan rupa bentuk juga boleh menghasilkan
garisan.
Bentuk (Shape)
Bentuk ditakrifkan sebagai kontur yang
tertutup dan merupakan elemen yang ditakrifkan melalui parimeternya. Bentuk
adalah rata serta mempunyai panjang dan lebar. Contoh bentuk asas ialah
bulatan, segi empat tepat dan segi tiga seperti rajah di sebelah.
Ruang (Space)
Ruang ialah kawasan yang disediakan
untuk tujuan tertentu. Ruang boleh menjadi dua dimensi (mempunyai panjang dan
lebar) seperti lantai atau mempunyai tiga dimensi (mempunyai panjang, lebar dan
tinggi). Ruang mempunyai latar belakang (background), latar depan (foreground)
dan pertengahan (middle ground). Ruang merujuk kepada jarak atau kawasan
sekitar antara atau dalam sesuatu komponen.
Warna
Warna adalah elemen penting dalam setiap
rekaan (design) ketika mereka bentuk identiti rekaan. Penggunaan warna dalam
seni tidak terbatas kepada pantulan atau pembiasan cahaya, tetapi warna
digunakan untuk reka bentuk menjadi lebih menarik. Terdapat tiga jenis warna
iaitu warna primer, warna sekunder dan warna tertiari. Kebiasaanya, kombinasi
warna yang digunakan adalah kontras/bertentang untuk menjadikan rekaan lebih
menarik. Sub elemen yang dimasukkan dalam warna ialah 'nilai' / value, yang
menentukan perbezaan antara kecerahan dan kegelapan bagi shade.
Tekstur
Tekstur digunakan untuk membuat rupa
permukaan dan berkaitan dengan rias bentuk tertentu. Tekstur merujuk kepada
kualiti permukaan bagi bentuk iaitu sama ada licin, kasar atau berkilau.
Tekstur boleh menjadi secara tekstil atau secara visual.
Nilai (Value)
Value atau juga dikenali kecerahan
(brightness) merujuk kepada perkaitan antara pencahayaan dan kemalapan warna
atau sampel. Value berbeza sama ada hue wujud atau tidak. Value mudah difahami
sebagai nilai berskala siri iaitu dari gelap ke cerah tanpa kehadiran hue
seperti rajah di sebelah.
Putih ialah value yang tertinggi. kelabu
sederhana pula ialah titik tengah antara hitam dan putih. Hitam pula ialah
value yang terendah. Di bawah ditunjukkan Perubahan yang berlaku pada imej
apabila brightness diselaraskan daripada kemalapan ke kecerahan
PRINSIP REKA BENTUK VISUAL
Prinsip visual berkaitan dengan kaedah atau cara menggunakan elemen-elemen
grafik supaya visual yang dihasilkan menarik dan berkesan. Terdapat 6 prinsip
dalam reka bentuk visual iaitu C.A.S.P.E.R.
1. C - Contrast (kontras)
Prinsip kontras mengatakan bahawa jika 2 item tidak serupa, maka
perbezaan itu hendaklah diperlihatkan dengan ketara seperti warna hitam dan
warna putih. Idea utama di sebalik kontras adalah untuk mengelakkan unsur di
dalam suatu muka surat kelihatan hampir sama. Kontras ada kaitan dengan imej,
warna dan tipografi. Contoh: kontras antara fon jenis besar dan kecil, garis
halus dengan garis kasar, warna sejuk dengan warna hangat.
2. A - Alignment (Seimbang)
Sesuatu yang tidak seimbang akan tumbang. Begitu juga dalam rekaan
sesuatu visual ia juga perlu seimbang, di mana elemen grafik disusun supaya
beratnya seimbang dalam setiap bahagian reka bentuk. Dengan cara ini, mata rasa
selesa memandang. Terdapat 2 jenis seimbang iaitu seimbang formal dan seimbang
tidak formal. Seimbang formal bermakna pembahagian yang sama antara dua bahagian
visual samada kiri dengan kanan atau
atas dengan bawah. Cth: jongkang-jongkit
yang mempunyai bebanan yang sama jenis di kedua-dua belah.
Seimbang tidak formal bermakna pembahagian yang tidak sama rata antara
item kiri dengan kanan atau atas dengan bawah. Contohnya, jongkang-jongkit yang
masih seimbang tetapi ianya bukan beban atau bahan yang sama jenis, cuma
beratnya sahaja yang sama. Dalam rekaan
visual penggunaan penglihatan mata adalah cara untuk menentukan keseimbangan.
3. S - Simplicity (Simplisiti)
Simplisiti bermaksud sesuatu
rekaan haruslah memungkinkan kefahaman
yang cepat dan jelas. Cara yang terbaik ialah dengan mempersembahkan satu
perkara pada satu masa. Idea yang banyak dalam satu visual akan mengelirukan.
Visual yang mengandungi sedikit elemen adalah lebih baik , kerana mudah
dilihat. Hadkan perkataan-perkataan yang
ditayangkan kepada 15 atau 20 patah perkataan sahaja dalam satu visual
tayangan.
Lukisan
hendaklah jelas dan terang. Garisan luar
( outline ) hendaklah dibuat dengan garisan tebal. Garisan-garisan kecil harus
ditinggalkan kerana garisan-garisan kecil yang terlalu banyak akan
mengelirukan.
4. P - Proximity (Penyatuan)
Penyatuan ialah perhubungan yang lahir di antara elemen-elemen visual
apabila elemen-elemen tersebut berfungsi bersama sebagai satu kesuluruhan.
Dengan kata lain, elemen-elemen seperti penghurufan, warna, bahan-bahan lain
hendaklah saling melengkapi di antara satu dengan yang lain untuk mengukuhkan
idea dasar yang hendak disampaikan.Penyatuan dapat diperolehi dengan
menggunakan anak panah, kotak, garisan, bentuk-bentuk tertentu, warna dan
sebagainya.
Dominan merupakan pusat penumpuan atau minat. Dalam sesuatu rekaan
visual, objek atau item utama
mestilah ditonjolkan agar dapat dilihat dan dibaca maksudnya. Terdapat
pelbagai cara untuk mencapai dominan, antaranya ialah :
a) Menggunakan Peraturan Satu Pertiga (Rule of
Third) Peraturan satu pertiga berdasarkan kajian bagaimana manusia menyaring sesuatu visual.
Daripada kajian itu, didapati perhatian
tertumpu lebih di sudut atas kiri daripada tempat-tempat lain.
b) Warna dan bentuk yang kontras
c) Saiz yang lebih besar
·
Prinsip ini menyatakan bahawa harus tekalkan
sesuatu aspek reka bentuk pada tempat tertentu. Unsur yang ditekalkan mungkin
berupa fon yang dihitamkan, garis kasar, bullet yang serupa, warna, unsur reka
bentuk, format tertentu, hubungan ruang dan sebagainya.
Comments
Post a Comment